Menü

Kiemelt témánk

Feliratkozás


68_Hajzer_Karoly_GYU_8977.jpg
Hajzer Károly, BelügyminisztériumForrás: ITB

Céget akarunk alapítani? Adózni szeretnék vállalkozásként? Netán egy hivatallal tervezünk levelezni? Ehhez el sem kell hagyni a kényelmes irodai széket, mindent online intézhetünk. Csak legyen türelmünk megtalálni a keresett szolgáltatást. Az elektronikus ügyintézés jelenlegi állapotáról és várható fejlesztéseiről Hajzer Károllyal, a Belügyminisztérium informatikáért felelős helyettes államtitkárával beszélgettünk.

A magyarorszag.hu weboldal a kiindulópontja azoknak az online elérhető szolgáltatásoknak, melyek a vállalatok számára készültek azzal a céllal, hogy megkönnyítsék az állammal való kapcsolattartást. Ez az oldal tényleg az összes szolgáltatást tartalmazza, csak ember legyen a talpán, aki kimazsolázza, hogy pontosan hol van a keresett ügyintézési lehetőség. Ez egy nagy hiány az állam és vállalatok közötti kapcsolattartásban, hogy egyelőre nincs olyan oldal, mely kizárólag a vállalatok számára fontos szolgáltatásokat tartalmazná.

A Belügyminisztériumtól kapott információk szerint már dolgoznak egy céges kapcsolattartási felületen, párhuzamosan a magyarorszag.hu kezdőoldal megújításával (ha valaki türelmetlen és szeretné látni, milyen a 21. századi köntös, a szuf.magyarorszag.hu weboldalra látogasson el). Addig a türelem és a tudásmegosztás, no meg a jól bevált tapasztalás segít eligazodni a szolgáltatások sűrűjében.

 

Az ügyvédektől a könyvelőkig

Az alapelv az, hogy a vállalatokkal való kapcsolattartásra az állam az elektronikus csatornát tette kötelezővé a hivatalok számára, vagyis ezt részesíti előnyben és teszi kizárólagossá sok esetben. Például cégalapítás, a cégekkel kapcsolatos változások bejegyzése immár 2008 óta kizárólag elektronikusan történik – ugyancsak kizárólag a vállalat jogi képviselője segítségével. Ez azt jelenti, hogy azóta nagyobb felelősség hárul a cégeket alapító ügyvédi irodákra.

Az ügyvédek mellett a könyvelők a másik nagy csoport, akik már régóta elektronikus felületeken tartják a kapcsolatot az adóhatósággal – a kötelező beszámolókat, havi kimutatásokat ezeken a felületeken küldik el, ahogy az éves beszámolókat is elektronikusan juttatják el az illetékes minisztériumnak. Cserébe, elektronikusan lekérhetők és megnézhetők a különböző cégek pénzügyi eredményeit tartalmazó beszámolók.

A szakmai szervezetek is az online kapcsolattartás hívei, a kötelező kamarai regisztráció is az internet segítségével oldható meg, de a sokak által használt e-építési napló szolgáltatás is innen indítható. Az alkalmi foglalkoztatottak adatait viszont már egy mobilos applikáció segítségével jelenthetjük be – az élethez viszonyulva alakult így, hiszen gyakori, hogy egy eperföld közepéről kell az aznap megjelent napszámosokat bejelenteni a hatóság felé. De az IT-ban érdekelt vállalatok számára olyan érdekes információk is elérhetők interneten, mint a Szellemi Tulajdon Hivatal adatbázisa, ahol a jogvédelem alatt lévő termékek, eljárások, nevek között kutakodhatunk.

 

Alapdarabokra építenek

A különböző szolgáltatásoknak vannak alap darabjai, melyek segítségével, legószerűen minden hivatal és állami szervezet fel tudja építeni a saját elektronikus ügyfélterét. Ezek az alapdarabok nagy valószínűséggel a vállalatok számára kiépülő online portál is felhasználja. Ezen alapdarabok közé tartozik a természetes személyt azonosító ügyfélkapu és az erre épülő cégkapu.

Kényelmi fejlesztés

A NAV által fejlesztett, ingyenes online számlázóprogramot is használhatnak a vállalkozások, hiszen 2018 nyara óta ilyen lehetőség is van. Az online számlázóprogram azért született meg, hogy a vállalkozásokat segítse a 100 ezer forint feletti áfatartalmú számlák kötelező bejelentésében. Ha valaki nem szeretnek költeni ilyen szolgáltatásra, de a kézi számlatömböt sem szereti, annak a hatóságok fejlesztettek egy Javascript-alapú számlázót.

Ahhoz, hogy más piaci szereplők vagy a NAV által fejlesztett számlázóprogram alkalmas legyen a 100 ezer forint feletti áfatartalmú számla bejelentésére, először regisztrálni kellett a szolgáltatásba, majd az itt kapott kódok segítségével kellett összekötni a saját számlázót a NAV bejelentési felületével. A saját számlázó lehet a NAV által fejlesztett is (a https://onlineszamla.nav.gov.hu címen érhető el).

 

Ha valaki eddig még nem létesített ügyfélkaput, akkor annak jó hírünk van: 2016-től, az e-személyi bevezetése után ezt elektronikusan is megteheti a ugyfelkapu.gov.hu/regisztracio/regEszemelyi címen. És mindehhez csak az elektronikus személyi adatait kell megadni, nem szükséges, hogy számítógépünk a chipes e-személyi olvasóval rendelkezzen. A személyi igazolvány okmányazonosító számára van szükségünk, meg egy regisztrációs kódra – amit a személyink igénylésekor kaptunk, tizenegy karakter hosszú szám- és betűsorozat.

A mögöttes gondolat: a személyi kiadásakor már egyszer bejelentkezett az adott személy a kormányablaknál, ahol azonosították, aláírásával igazolta, hogy saját magáról van szó, újabb személyes találkozásra az ügyfélkapu létrehozásához nincs szükség. Ha valaki a személyes találkozót szereti, online időpontot foglalhat a számára szimpatikus okmányirodában, ahol személyesen nyitják meg számára az ügyfélkaput.

 

Szükséges, mint a levegő

Az ügyfélkapuval felfegyverkezve eshetünk neki a cégkapus regisztrációnak, mely 2018-tól kötelező használni, adóügyekben 2019 elejére tolták ki az online felület kötelező használatát. A Belügyminisztérium adatai szerint 527 ezer szervezet regisztrált, és több mint 2,5 millió dokumentumot küldtek ezen a levelező felületen keresztül.

„Valóban, nincs cégkapuja az összes, erre kötelezett magyarországi gazdálkodó szervezetnek” – erősítette meg Hajzer Károly, a Belügyminisztérium informatikáért felelős helyettes államtitkára. Azok a vállalatok, akiknek kell adóznia vagy tevékenysége elvégzéséhez szüksége van az állammal való kapcsolattartásra, már regisztráltak. Egy működő vállalatnak a cégkapu olyan, mint a levegő, ez az állam felé nyitott kommunikációs csatorna létfontosságú. Ha valaki nem regisztrál, ellene törvényességi felügyeleti eljárás indulhat, de nem ez a jellemző a mindennapokra. Az államnak, a hivataloknak nem a büntetés a céljuk, hanem az, hogy a digitális szokásainkhoz igazodva hatékony, korszerű kapcsolattartási lehetőséget építsen ki.

A helyettes államtitkár szerint a kötelező cégkapus regisztrációban a könyvelőirodák, könyvelők nagyon sokat segítettek, de a kormányzati ügyfélvonal munkatársai is készséggel tanácsot adnak bárkinek, aki elakadna.

 

Nincs éles határ

A cegkapu.gov.hu oldalon kezdeményezhetjük a gazdálkodó szervezet regisztrációját, illetve korábbi regisztráció esetén itt módosíthatjuk az adatokat (nem segíti feladatunkat, hogy létező regisztráció esetén nem látjuk milyen információkat adtunk már meg). Ezen a felületen szabhatjuk meg, hogy ki lehet a cégkapu megbízottunk – ez a személy általában az adózási ügyeket intéző szakember szokott lenni.

Ha már megvan a cégkapus regisztráció, akkor például a személyes levelezésre használt tárhely (tarhely.gov.hu) felülete kiegészül a vállalkozás adataival is. A másik népszerű szolgáltatás, e-papír esetében egy kipipálható négyzettel jelezhetjük, ha cégkapus regisztrációval, vagyis jogi személy nevében szeretnénk hivatalos levelet küldeni az ott felsorolt hatóságoknak. Egyelőre tehát nem különül el élesen a személyes és céges kapcsolattartás az állammal, de amint a minisztérium ismertette, dolgoznak a megoldáson.

A központi azonosítási ügynök (kau) egy másik apró legódarabja a céges elektronikus ügyintézésnek: a különböző szolgáltatásokba való bejelentkezéskor segítségével azonosítanak bennünket a jelszó, felhasználónév megadása után. Közvetlenül sem a magánszemélyek, sem a cégek nem használják, de az azonosítási folyamat alatt láthatjuk, hogy ez a modul végzi – nem meglepő módon – az azonosítást. Az elektronikus szolgáltatásokat kiépítő hivatalok ezt a beléptető modult beépíthetik az elektronikus szolgáltatásaik közé.

A levelezési tárhely is egy központi, több szervezet és hivatal által használható szolgáltatásnak indult, az esetek többségében a gyakorlatban az adóhatóság és az igazságügyi minisztérium küld leveleket a vállalkozásoknak.

 

Egyszerű, de nagyszerű

Egy másik alap legódarab ebben az online céges ökoszisztémában az igencsak egyszerű, ámde annál hatékonyabb e-papír szolgáltatás (e-papir.gov.hu), amely a tesztüzem végével, 2018 kezdetétől használható. A szolgáltatás nem ígér mást, mint hogy egy azonosított vállalkozás nevében hivatalos levelet küldhetünk különböző ügyekben a különböző, szolgáltatáshoz csatlakozott hivataloknak. A szolgáltatás erőssége, hogy a hivatalos leveléhez csatolt dokumentumokat hitelesíti a felület, vagyis időbélyeggel, aláírással látja el – azonosított dokumentumként hitelesen használható az állami szervekkel folytatott levelezésben.

Cikkünk írásakor számításaink szerint 153 témában küldhetünk levelet a rendszeren keresztül, 1174 ügytípusban, több mint 3000 szervezetnek – a lista böngészése azt mutatja, hogy például a legtöbb önkormányzat csatlakozott a rendszerhez, rengeteg hivatallal, kormányzati szervezettel levelezhetünk.

Miután az állam és a különböző gazdálkodó szervezetek közötti elektronikus kapcsolattartás alapjait már lerakták, jelenleg a szolgáltatások bővítése van napirenden, ismertette Hajzer Károly. A cél, hogy a különböző hivatalok lehető legtöbb szolgáltatása elérhető legyen internet segítségével is. A másik fejlesztési fókusz a mobilitás, a könnyed használhatóság. A helyettes államtitkár az alkalmi foglalkoztatott NAV felé történő bejelentését hozta fel pozitív példának. A jövőben több gyorsan, mobil segítségével intézhető hivatali ügy megjelenésére számíthatunk. Olyan egyszerűen intézhetővé válnak ezek az ügyek, mintha egy mozijegyet vásárolnák, természetesen elektronikus csatornán.

Karrierszkenner

Kíváncsi, hol dolgozik egykori kollégája, üzleti partnere?
Szeretné, ha az ön karrierjéről is hírt adnánk?

Böngésszen és regisztráljon!

Jelenleg 2051 személy szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Grace Gerald

A legkeresettebb emberek:

Cégszkenner

Melyek az ict-iparág legfontosabb cégei?
Melyek a fontosabb felhasználók más iparágakból?

Regisztrálja cégét Ön is!

Jelenleg 4901 cég szerepel adatbázisunkban.
Az utolsó regisztrált:Inviitech

A legkeresettebb cégek: